ביטוח חובה לרכב

ראש של כלב מציץ מתוך חלון רכב

מה זה ביטוח חובה?

ביטוח חובה הוא ביטוח רכב שכל בעל רכב מחויב לרכוש אותו בכדי לספק כיסוי ביטוחי למקרים בהם הנהג, נוסעים או בני אדם אחרים נפגעו כתוצאה משימוש ברכב המבוטח.
החוק מחייב את בעלי הרכבים לרכוש ביטוח חובה לרכבם וחובה זו מעוגנת בפקודת ביטוח רכב מנועי (1970).
מטרת החוק היא לספק רשת הגנה כלכלית לנפגעים בתאונות דרכים.
הכיסוי הביטוחי של ביטוח חובה הוא רק לנזקי גוף ומוות.

מה המשמעות של נהיגה ללא ביטוח חובה?

נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית שהעונש עליה נע בין קנס בגובה של אלפי שקלים, שלילת רשיון נהיגה ועד מאסר בפועל (כאשר מדובר בעבירות חוזרות ונשנות).
במקרה של תאונה עם נפגעים ברכב לא מבוטח, אין חברת ביטוח שתפצע את הנפגעים והכתובת שלהם לקבלת פיצויים היא תאגיד ציבורי בשם "קרנית" שמטרתו לשמש כקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.
קרנית מספקת סיוע כלכלי לנפגעי נזקי גוף בלבד והיא אחראית על מתן פיצוי לנפגעי תאונות דרכים שאין בידם לתבוע מבטח שיכול לפצותם על הנזק והסבל שנגרמו להם.
המימון להוצאות הקרן מגיע מהפרשות של חברות הביטוח עבור תשלומי פרמיית ביטוח החובה שהמבוטחים משלמים לחברות.
קרנית מספקת פיצויים במקרים האלה:

  • נפגעים מרכב שלא בוטח כחוק (עקב אי תשלום הפרמיה).
  • נפגעי תאונות "פגע וברח" .
  • נפגעים מרכב פוגע במקרה שהנהג היה חסר רשיון נהיגה ולכן הביטוח אינו תקף כלפי המקרה הזה.
  • נפגעים מרכב גנוב
  • נפגעים מרכב שנעשה בו שימוש שלא על פי תנאי הפוליסה (הסעת נוסעים בשכר).
  • נפגעים מרכב שהיה מבוטח בחברת ביטוח אשר נכנסה להליכי פירוק.

ביטוח חובה באמצעות הפול

מסורבי ביטוח הם אנשים שחברות הביטוח רואות בהם כנהגים בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות והגשת תביעות.
כך לדוגמה גם אופנוענים נדרשים לבצע ביטוח חובה לאופנוע שלהם בפול.
מסורבי ביטוח הנדחים ע"י חברות הביטוח יכולים לבטח בביטוח חובה באמצעות הפול.
הפול הוא תאגיד המנהל ביטוח משותף של כל חברות הביטוח העוסקות בביטוח רכב חובה בישראל.
פעילותו של תאגיד הפול מוגדרת בחוק בתקנות ביטוח רכב מנועי (הסדר ביטוח שיורי ומנגנון לקביעת התעריף), התשס”א – 2001 (“התקנות”).
לכל חברת ביטוח הפועלת בתחום של ביטוח חובה לרכב יש מניה בפול ואילו זכויות ההצבעה משתנות בכל שנה על פי חלקה סה"כ פרמיות ביטוח החובה.
מחיר פרמיית ביטוח חובה בפול אומנם הוא גבוה יותר מאשר בחברות הביטוח אך, מדובר במחירים מפוקחים והמחיר הוא אף זול יותר ביחס לסיכון היותר גבוה שבביטוח נהגים עם סיכון מוגבר.
ביטוח חובה בפול ניתן לרכוש בסניפי הפול או בחברות ביטוח שלהן הסכמי שת"פ עם תאגיד הפול.

למה צריך לשים לב כשבוחרים חברת ביטוח?

  • גובה פרמיית הביטוח ומספר התשלומים
  • מדד השירות של חברת הביטוח
  • טיב הניסיון הקודם שלך עם חברת הביטוח אם יש כזה

השוואת מחירי ביטוח חובה

מחירי פרמיית ביטוח חובה לרכב משתנים באופן ניכר בין חברות הביטוח השונות וההפרש אף עשוי להגיע לכמה מאות שקלים.
בקביעת מחיר ביטוח החובה, חברות הביטוח לוקחות בחשבון מספר מאפיינים של הנהג והרכב.
מאפיינים כדוגמת: גיל ומין הנהג הצעיר ביותר, ותק רישיון נהיגה, היסטוריית תאונות, סוג הדלק, נפח מנוע, כריות אוויר, מערכות התראה ועוד.
בכדי להשוות בין תעריפי ביטוח החובה בחברות השונות אפשר לבדוק את התעריפים במחשבון תעריפי ביטוח רכב חובה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.
המחשבון שנמצא בקישור הזה יציג בפניכם את תעריפי הביטוח בחברות השונות בהתאם למאפיינים שלכם וכך תוכלו למצוא ביטוח חובה הכי זול.

השוואת מדד השירות של חברות הביטוח

אחת לשנה רשות שוק ההון מפרסמת נתונים על אודות השירות שנותנות חברות הביטוח בביטוח חובה.
ההשוואה מתבצעת באמצעות ציון המשקלל דירוג במספר תחומים כמו: שיעור תשלום התביעות ומהירות הטיפול בהם וגם היבטים של שירות לקוחות.
להלן ציונים משוקללים של מדד השירות בתחום של ביטוח חובה לרכב:

  • ווישור: 91
  • ליברה: 89
  • שומרה: 86
  • הפניקס: 86
  • שירביט: 85
  • ביטוח חקלאי: 85
  • איילון: 85
  • מנורה: 84
  • הכשרה: 83
  • ביטוח ישיר: 82
  • AIG איי איי ג'י: 81
  • כלל: 80
  • שלמה: 79
  • מגדל: 79
  • הראל: 78
  • הפול: 70

להלן פירוט הציונים השונים:

מדד השירות של חברות ביטוח חובה לרכב 2020

מידע על סעיפי הבדיקה

  • תשלום תביעות: סעיף המציג את אחוז התביעות שדמי הביטוח שולמו למבוטחים מסה"כ התביעות.
  • מהירות הטיפול בתביעות: סעיף המציין את אחוז התביעות שהטיפול בהם הסתיים בתוך 30 יום.
  • טיפול בלקוחות: ציון עבור סעיף זה מציין את מידת שביעות רצון הלקוחות ועד כמה הם מוכנים להמליץ על החברה על פי סקר בין לקוחות החברה.
  • תלונות הציבור: ציון עבור סעיף זה מציין את מספר התלונות שהוגשו נגד חברת הביטוח בשנת 2018 ואת מספר התלונות בהן החברה פיצתה את המתלונן בגלל שלא התנהלה עמו כשורה.
  • זמן מענה טלפוני: על פי מספר השיחות שנענו במענה אנושי בתוך 3 דקות מרגע היציאה מנתב השיחות האוטומטי.
  • כלים דיגיטלים: סעיף זה מציין את האמצעים הדיגיטליים שהחברה מציעה ללקוח ובהם הוא יכול לבצע פעולות שונות בשלמותן כגון: אתר החברה, דואר אלקטרוני, נתב טלפוני אוטומטי ו-SMS. מידע נוסף ניתן לראות בקישור הזה.